بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

شب کوری

شب کوری

 

شب کوری

چشم یکی از اساسی ترین و حساس‌ترین اعضای بدن است که در مقابل بیماری‌ها و مشکلات بسیار کم طاقت بوده و سریع آسیب می‌بیند. شب کوری نام یکی از این بیماری هاست که اغلب افراد را دچار خود می‌کند. در بعضی از موارد این بیماری آنقدر خطرناک است که باعث کوری افراد می‌شود. با این مقاله از دکترنیم همراه باشید تا از خطرات احتمالی که شب کوری برایتان ایجاد خواهد کرد در امان بمانید.

علت شب کوری

بیماری شب کوری یکی از عمده‌ترین مشکلات چشم است که تقریبا در اطراف همه ما اتفاق افتاده است. این بیماری چشم که دوست، آشنا و فامیل را اذیت می‌کند، ناشی از اختلال در سلولهای شبکیه چشم است که معمولا علل زیادی دارد. از جمله:

بیماری آب سیاه چشم:

بیماری آب سیاه چشم یکی از بیماری‌های خطرناک چشم است که حتی می‌تواند سبب کوری افراد شود. همچنین این بیماری توانایی آسیب رساندن به سلولهای شبکیه چشم و در نتیجه ایجاد کوری شبانه در افراد را داراست. استفاده داروهای درمانی بیماری آب سیاه چشم نیز یکی از شایع‌ترین دلایل بروز شب کوری در افراد است.

آب مروارید چشم:

آب مروارید نیز یکی از بیماری‌های شایع چشمی است که باعث کدر شدن عدسی چشم و ایجاد شب‌کوری در افراد می‌شود. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید، هرچه زود‌تر نسبت به درمان آب مروارید چشم خود اقدام کنید.

دیابت و مرض قند:

یکی از عمده‌ترین ضررهایی دیابت و قند خون بالا به بدن دارد، آسیب چشمی است. این بیماری سبب بروز اختلال و مشکلات در شبکیه و قرنیه چشم شده و احتمال بروز شب‌کوری را در افراد افزایش می‌دهد.

بیماری قوز قرنیه (Keratoconus)

طبق تحقیقات انجام شده، درصدی از مبتلایان به قوز قرنیه، شب کور هم هستند. بنابراین در صورتی که به این بیماری ابتلا دارید، هرچه زودتر نسبت به رفع آن اقدام نمائید.

کمبود ویتامین A در بدن:

طبق تحقیقات دانشگاه معتبر آسیایی، حدود 5 تا 10 درصد از کودکان مبتلا به شب کوری، از کمبود ویتامین A در بدن خود رنج می‌برند. بنابراین در صورتی که ویتامین A در بدن شما کم است، نسبت به تامین بیشتر آن اقدام نمائید.

نکته‌ای که باید توجه کنید این است که کوری شب اختلالی است که از علل غیر مستقیم ذکر شده در بالا به وجود می‌آید و علت اصلی آن، اختلا در سلولهای شبکیه چشم است. بنابراین موارد ذکر شده را نیز می‌توان جزو علل شب کوری حساب نمود.

طبق تحقیقات انجام شده، برخی از انواع شب کوری قابل درمان هستند و در صورتی که علت آن مشخص شود، به راحتی درمان می‌شوند. بنابراین اگر شب کوری دارید، هرچه زود‌تر نسبت به تشخیص علت و آزمایشات و معاینات پزشکی اقدام کنید. البته برای تشخیص بهتر، علائم ذکر شده در پایین را با علائمی که دارید مقایسه کنید و به پزشک ارائه دهید.

همچنین بخوانید :  درمان عفونت چشم

علائم شب کوری

بیماری شب کوری یکی از مشکلاتی است که علائم پیچیده‌ای ندارد و با نگاه کردن به نام بیماری، می‌توان علائم آنرا تشخیص داد. اما برخی از علائمی که شخص بیمار می‌تواند تجربه کند عبارتند از:

مشکل در رانندگی:

یکی از شایع ترین علائمی که بیماران مبتلا به شب‌کوری را آزار می‌دهد، دشوار شدن رانندگی است. اگر به رانندگی این افراد دقت کنید خواهید دید که بسیاری از آنها در جاده کم نور دچار مشکل دید می‌شوند.

مشکل در دیدن واضح ستاره‌ها:

نور ستاره یکی از نعمت‌هایی است که افراد مبتلا به شب کوری از آن بی‌بهره اند. اغلب افرادی که به شب کوری ابتلا دارند، نمی‌توانند به طور واضح، نور ستاره‌ها را مشاهده کنند. اگر دیدید که ستاره‌ها به طور غیر منتظره‌ای تاریک می‌شوند، به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

عوامل افزایش دهنده خطر

در اینجا به ذکر برخی از عواملی می‌پردازیم که در ایجاد شب کوری و افزایش احتمال آن نقش دارند. اگر دوست ندارید به این بیماری مبتلا شوید، عوامل افزایش دهنده خطر شب کوری را بخوانید.

ژنتیک:

معمولا رنگدانه‌ای شدن شبکیه چشم احتمال بروز بیماری شب کوری را در افراد زیاد می‌کند و ژنتیک از موثرترین عوامل در رنگدانه‌ای شدن چشم است. بنابراین اگر در خانواده خود شخصی با این شرایط دارید، بیشتر مراقب باشید و راه‌های پیشگیری از شب کوری را بخوانید.

سن:

بیماری شب کوری از آن دسته بیماری‌هایی است که به دنبال افزایش سن شدید‌تر می‌شود. بنابراین هرچه سن افراد بیشتر شود، احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

بیماری‌های بدن:

معمولا افرادی که به دیابت، فشار خون بالا و اختلالات کبدی مبتلا هستند بیشتر از سایرین به شب‌کوری دچار می‌شوند. این نوع بیماری‌ها با تاثیر روی چشم، باعث بروز بیماری‌های مختلف چشمی از جمله شب‌کوری می‌شوند.

رژیم غذایی:

شاید تعجب بر‌انگیز باشد اما رژیم غذایی در ایجاد بیماری‌های چشمی از جمله شب‌کوری نقش دارد. همانطور که گفته شد، اغلب افرادی که در رژیم غذایی خود اثری از ویتامین A نمی‌بینند، شانس ابتلای بیشتری به شب‌کوری را تحمل می‌کنند. این نوع ویتامین در محصولات حیوانی بیشتر یافت می‌شوند.

پیشگیری از شب کوری

شاید با مطالعه این مقاله تا به اینجا، دوست ندارید که به شب کوری مبتلا شوید. در اینجا دسته‌ای از راه را برایتان آماده کرده‌ایم تا شانس ابتلا به شب کوری را در خود به زیر 5 درصد برسانید:

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید:

سعی کنید غذاهای غنی از ویتامین A را مصرف کنید. از سبزیجات و محصولات دامی غافل نشوید و در صورتی که به دیابت و فشار خون مبتلا هستید، کمتر از قند و نمک استفاده کنید. همچنین در صورتی که بیماری‌های کبدی در بدن خود دارید، از مصرف میوه‌جات زردرنگ غافل نشوید.

بیماری‌های چشم را درمان کنید:

جمله بالا نه برای پیشگیری از شب کوری بلکه برای سلامتی چشم شما ضروری است. سعی کنید هرگونه علائمی که در بدن خود مشاهده کردید را به پزشک خود گزارش دهید و پیگیر قضیه باشید.

  • ۹۸/۰۹/۳۰
  • حسین هوشمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی