بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

پروتز چشم چیست چگونه انجام می شود؟

از جمله دلایل تخلیه و پروتز چشم میتوان به ضربه، عفونت، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های اکتسابی، آسیب‌دیدگی، آب سیاه، تومورهای چشم را می‌توان نام برد.

پروتز چشم

با کاشت پروتز متحرک متخلخل کروی سبب نتایجی خوب و با عوارض کمتر در جراحی کاشت پروتز در کاسه چشم شده است. در پروتز چشم از دو ماده هیدروکسی آپانیت و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود که پس از تخلیه چشم داخل چشم گذاشته می‌شود. عضلات خارج کره چشمی روی آن دوخته می‌شوند تا سبب حرکت طبیعی پروتز شود بعد از فروکش کردن التهاب پروتز چشم مصنوعی روی آن سوار می‌شود.

در جراحی چشم آسیب دیده دو روش وجود دارد:

  1. عمل تخلیه چشم که قسمت ژله‌ای را با ایجاد یک برش در جلوی چشم بیرون می‌آوریم؛ ولی بافت‌های قسمت خارجی چشم و کاسه چشم تخلیه نمی‌شوند.
  2. روش هسته‌برداری که در این روش کل کاسه چشم برداشته می‌شود

که بسته به نو شرایط چشم و میزان آسیب وارد شده به چشم؛ پزشک متخصص چشم شما تصمیم می‌گیرد که از کدام روش استفاده می‌شود.

پروتز چشم مصنوعی چیست ؟

در صورت خارج شدن کل چشم و پروتز چشم مصنوعی بینایی فرد را بهبود نمی‌بخشد و چشم فرد قدرت بینایی ندارد. ایمپلنت داخل چشم یک دستگاه گرد سفت مجزاست که با جراحی که همیشه در داخل کاسه چشم قرار می‌گیرد. این ایمپلنت داخل چشم اغلب با یک بافت زنده یا ماده بالشتی مصنوعی قبل از قرارگیری پوشانده می‌شود و روی ایمپلنت داخل چشم قرار می‌گیرد.

معمولا بین فاصله بین جراحی تخلیه چشم و قرار دادن پروتز بستگی به پزشک معالج دارد که عموما بین ۲ تا ۴ هفته می‌باشد. این کار هم برای زیبایی که حفره چشم در صورت خالی ماندن برای مدت طولانی کوچک می‌شود و هم مسائل بهداشتی توصیه می‌شود. نمونه جراحی پروتز چشم توسط دکتر رجبی را در زیر مشاهده می کنید:

تخلیه و کارگذاری پروتز

انواع پروتز چشم

پروتزهای اوربیتال: در این نوع یک جایگزین سیلیکونی مصنوعی برای حفره استخوانی صورت که پشم و بقیه بخش‌های مرتبط با آن مثل ابرو و پلک در آن قرار گرفته که این نوع پروتز برای ترمیم بافت اوربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروتزهای آکولار: این نوع از جنس شیشه، پلاستیک و غیره بوده که روی ایمپلنت در اوربیت قرار می‌گیرد و بجای چشم تخلیه شده قرار می‌گیرد که امروزه پروتزهای چشم مصنوعی عموما از جنس آکریلیک پلاستیکی است که دو نوع از اناع پرکاربرذ آن را در زیر اشاره کرده‌ایم.

پروتز چشم ساخته شده از شیشه مخصوص: در گذشته پروتز چشم از جنس شیشه بوده و بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار میگرفته است. سطح این نوع چشم مصنوعی از پارچه آهاردار و تحت دماهای بالا تولید می‌شود. ترکیبات سطح چشم مصنوعی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد پروتز ساخته شده از شیشه را ترجیح می‌دهند.

شیشه کرایولیت: این نوع پروتز توسط بررسی‌های میکروسکوپی مورد تایید و به دلیل روشهای تولید مخصوص سطح کاملا صافی دارد و بیماران می‌توانند به راحتی از این نوع استفاده کنند. این نوع دارای ویژگی‎های مرطوب‎کننده پروتز چشم می‌باشد که مایع اشک یک قشر نازک بین سطح چشم و بافت حدقه چشم به وجود می‌آورد که مانع ساییدگی می‌شود. مقاومت در برابر اشک از ویژگی‌های آن و جنس شیشه‌ای آن دارای درخشندگی و چشم مصنوعی را طبیعی‌تر بدلیل سطح چشم مصنوعی توسط پلک مرطوب خواهد شد وبیماران نیازی به استفاده از مایعات مرطوب‌کننده ندارند.

تخلیه و کارگذاری پروتز

نمونه جراحی پروتز چشم توسط دکتر رجبی

آیا چشم مصنوعی متحرک است ؟

چشم مصنوعی توسط پلک‌ها و با جایگذاری مناسب در قسمت پشت پروتز نگه داشته می‌شود. در اکثر موارد چشم پروتزی شما در حال حرکت است میزان حرکات چشم مصنوعی بستگی به عوامل متعدد مثل شرایط قبل از عمل و بهبود بعد از عمل دارد. متخصص کاسه چشم را در زمان جراحی با یک ایمپلنت مداری می‌سازد تا حداکثر جابجایی احتمالی به پروتز انتقال پیدا کند و چشم پزشک پروتز را به ایمپلنت مداری مرتبط می‌کند تا حداکثر امکان جابجایی فراهم شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی