بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

انواع لنز داخل چشمی و کاربرد های آن


لنز داخل چشمی

عدسی که در داخل چشم انسان به طور دائمی کاشته می‌شود تا بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید ، نزدیک‌بینی یا دوربینی های شدید و آستگماتیسم را اصلاح کند را لنز داخل چشمی می گویند.

لنز داخل چشمی

این با عمل جراحی در داخل کره چشم به صورت دائمی کارگذاری می شوند.

 لنز درون چشمی ,یک دیسک پلاستیکی شفاف ,سبک و باریک است که به منظور جایگزینی لنز طبیعی در چشم قرار داده می شود. این لنزها به صورت دائمی داخل چشم قرار داده می شوند ولی در هر زمانی می توان با عمل جراحی آنها را برداشت. هر کدام از این انواع معایب و مزایای خاص خود را دارند.

لنز داخل چشمی

انواع لنز داخل چشمی

لنزهای ICL و TORIC ICL

Evo+ Visian Implantable Collamer lens یا ICL   , لنز های بسیار ظریفی هستند که برای درمان مقادیر زیاد نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم و در افرادیکه بدلیل شرایط خاص چشم با روش های متداول مانند لازک و لیزیک قابل درمان نیستند در داخل چشم کار گذاشته می شوند.

لنزهای فیکیک

لنزهای فیکیک لنزهای شفافی هستند که بدون برداشتن عدسی خود بیمار  در جریان جراحی  در جایی  در حد فاصل قرنیه و عدسی و روی عنبیه  (لنزهای اتاق قدامی ) و یا در فضایی که  پشت عنبیه وجود دارد (لنزهای اتاق خلفی)  قرار داده میشوند . بدیهی است نقش این لنز ها فوکوس کردن مناسب نور روی شبکیه و تشکیل تصویر بدون کمک عینک است . آسیب به قرنیه و از دست رفتن شفافیت، ایجاد گلوکوم (آب سیاه)، ایجاد کاتاراکت و دوره نقاهت طولانی از مهم ترین عوامل کاشت لنز محسوب می‌شوند.

لنز Verisyse یا Artisan

 لنز Artisan ( ساخت کارخانه Ophtec هلند ) یا همان لنز Verisys ( ساخت کارخانه Abbot امریکا ) که طراحی کاملا یکسانی دارند ، در گروه لنز های اتاق قدامی قرارمیگیرند ، بدین معنا که لنز در فضای بین قرنیه و لنز بیمار دقیقا روی عنبیه قرار میگیرد .لنز آرتیزان از یک نوع پلاستیک مخصوص بنام پلی متیل متاکریلات ( یا همان PMMA ) ساخته شده واساسا لنز سختی است . لنز آرتیزان در واقع شکل اروپایی لنز وریسایز امریکایی است ولی از نظر قدمت ساخت اصالت بیشتری از لنز وریسایز دارد . این نوع لنز ها برخلاف لنز ویزیین اگر درآینه و کاملا از نزدیک به آنها چشم دوخته شود دیده میشوند .

لنزها سودوفاکیک

رایج‌ترین نوع لنز داخل چشمی آن‌هایی هستند که به جای عدسی طبیعی چشم که به نوعی دچار اختلال است، قرار داده می‌شوند. در اصطلاح پزشکی به این نوع لنزها "سودوفاکیک"pseudophakic IOL"  گفته می‌شود. عموماً این گونه لنزها در جریان عمل آب مروارید و پس از آنکه عدسی تار شده (به اصطلاح کاتاراکت) برداشته شد، به جای لنز طبیعی چشم بیمار قرار داده می‌شوند. بهره گیری از مواد انعطاف‌پذیر، این امکان را می‌دهد که جراح با یک برش بسیار کوچک، لنز را داخل چشم قرار دهد و این باعث می‌شود دیگر نیازی به بخیه زدن نباشد.

لنزهای توریک برای آستیگماتیسم

لنزهای توریک برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده اند. لنز داخل چشمی استار اولین مدل لنزهای توریک در دسترس در آمریکا بود. که تائیدیه FDA را در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد. لنزهای توریک استار در تمامی شماره ها در دو مدل موجود است. یکی که آستیگماتیسم بالای ۲ دیوپتر و دیگری بیش از ۵/۳ دیوپتر را اصلاح می کند.

لنزهای توریک داخل چشمی Acrysof یک فن آورپیشرفته است که می تواند هم تاری دید شما به خاطر آب مروارید و هم اختلال دیدتان بعلت آستیگماتیسم قرنیه را با هم اصلاح نماید.فن آوری موجود در لنز Toric IOL Acrysof آستیگماتیسم قرنیه را اصلاح نموده و یا کاهش میدهد و بطور واضح باعث بهبود دید دور بدون استفاده از عینک و لنز تماسی در بیمارانیکه قبل از عمل آستیگماتیسم دارند میگردد. با این لنز دید دور شما در یک مرحله شفاف و پر طراوت میگردد.

-

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی