بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

تمام اعضای بدن از سلول تشکیل شده اند زمانی که سلول ها دچار تداخل می شوند و به صورت  نامنظم منتشر می شوند تومور ایجاد می شود.تومورهای چشمی نیز مانند بقیه تومور ها می توانند دارای ۲ نوع خوش خیم و بد خیم باشند.

تومورهای چشمی
علائم تومورهای چشمی :

علائم تومورهای چشمی متاسفانه در مراحل ابتدایی خود را نشان نمی دهند و همچنین این علائم در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.افتادگی پلک، انحرافات چشمی ، بیرون زدگی چشم ، درد ، دو بینی ، زخم پلک ، کاهش دید ، تورم پلک ، قرمزی شدید چشم از جمله این علائم است. گاهی اوقات در افراد بالغ تومورهای غدد چربی از طریق گل مژه های مکرری که در چشم ایجاد می شود ظاهر می شوند.

تشخیص و درمان این بیماری :

برای تشخیص تومورهای چشمی علاوه بر معاینه متخصص چشم ، انجام سی تی اسکن ،ام آر ای ، فتوگرافی رنگی ، نمونه برداری ، پت اسکن ، آنژیوگرافی فلورسنت لازم است.
درمان به مکان تومور ، اندازه تومور ،میزان بینایی فرد در چشم درگیر و در چشم سالم ، سن و … بستگی دارد.برای درمان باید در صورت امکان با انجام جراحی چشم تومور را به صورت کامل خارج کرد. گاهی اینکار به علت اتصال تومور به اعصاب و عضلات چشم امکان پذیر نیست.در این حالت پخشی از تومور خارج می شود و باقی آن بسته به نوع تومور توسط پاتولوژی درمان می شود. در بعضی از تومور ها درمان هایی مانند رادیوتراپی ، شیمی درمانی و لیزر درمانی لازم است. در صورتی که تومور دیر تشخیص داده شود منجر به تخلیه چشم می شود.

تومورهای چشمی

انواع تومورهای چشمی

ملانومای چیست؟؟

از شایع ترین تومورهای چشمی در بین بزرگسالان که نوعی اختلال در سلول های پوستی تولید کننده ملانم است.بعد از پوست ، چشم به دلیل داشتن سلول های پوستی تولید کننده ملانین شایع ترین محل بروز ملانوماست. این نوع سرطان معمولا علائم زود هنگام ندارد و این باعث ایجاد مشکل در تشخیص می شود.اگر ملانوم به موقع تشخیص داده شود نتایج درمان امیدوارکننده است اما در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است تومور به اندام های دیگر سرایت کند.

رتینوبلاستما چیست؟

از شایع ترین تومورهای چشمی در کودکان است.این تومور در هر سنی اتفاق می افتد ولی در کودکان زیر ۵ سال رایج تر است.رتینوبلاستما یک تومور بدخیم بافت شبکه چشم است.علت این بیماری جهش ژنی در سلول های کنترل کننده بینایی است که یک مورد در هر هزار نفر اتفاق می افتد گاهی تنها روش درمان این نوع تومور تخلیه چشم توسط چشم پزشک است در غیر این صورت کشنده است.

انواع رتینوبلاستما

ارثی :از راه ژن و به طور ارثی منتقل می شود و معمولا  در سنین کمتری ظاهر می شود.
غیر ارثی:ارثی نیست و معمولا در یک چشم بروز می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی