بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید.

گل مژه ها


گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می کند، در طول ۴ یا ۵ روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می کند.

علائم گل مژه

ورم لبه پلک ، درد و قرمزی آن از علائم گل مژه است. این علائم به مدت چند روز شدید شده و به تدریج فروکش می کند و گاهی اوقات اگر درمان لازم انجام نشود، تبدیل به شالازیون شده و ممکن است به جراحی و تخلیه نیاز پیدا کند. گل مژه ممکن است در زمینه التهاب لبه پلک یا بلفاریت ایجاد شود. افرادی که مستعد آکنه (جوش) هستند، بیشتر در معرض زدن گل مژه قرار دارند. گاهی لبه پلک نیز التهاب پیدا می کند. گل مژه خیلی عفونی نیست.

درمان گل مژه ها

اکثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدریج بهبود می یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه ها و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای این منظور یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم مرطوب کنید و برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید. ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی ۴-۳ بارانجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا کند.هرگز سعی نکنید گل مژه ها را بترکانید یا به زور تخلیه کنید، این کار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود.

اگر پس از چند روز گل مژه ها بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید که در صورت لزوم با تجویز دارو یا یک جراحی کوچک مشکل حل شود. جراحی با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس کننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود.


پیرچشمی

در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی تاثیر چندانی ندارد. اما در کودکان کم سن یا افرادی که گل مژه های شدیداً ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت های مجاور استفاده شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی