بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰


دلیل ضعیف شدن چشم چیست و چگونه از ضعیف شدن چشم جلوگیری کنیم؟

ضعیف شدن چشم ، کم شدن دید چشم
در این بخش از نمناک با علت های ضعیف شدن چشم آشنا شوید و با دانستن این علت ها از چشم هایتان در برابر خطرات محافظت کنید.

ضعیف شدن چشم چه دلایلی دارد

چشم نقطه ی حساسی از بدن است که باید درمحافظت از آن دقت لازم را داشت عوامل زیادی در کم شدن دید چشم و ضعیف شدن چشم، اثر می گذارد. اگر می خواهید مدت بیشتری دید چشم هایتان تغییر نکند و چشمانی سالم و زیبا داشته باشید، علت های ضعیف شدن چشم را بشناسید و با دانستن این علت ها از چشم هایتان در برابر خطرات محافظت کنید.ضعیف شدن چشم

ضعیف شدن چشم

دلایل ضعیف شدن چشم رابشناسید

عدم استفاده از عینک آفتابی
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می دهد. طبق گفته پروفسور Vinay Aakalu خطر سرطان پوست پلک افزایش می یابد. موقع بازی اسکی یا حمام آفتاب اشعه های مضر خورشید نوعی آفتاب سوختگی در غشاء مخاطی قرنیه ایجاد می کنند، که در پی آن فرد دچار درد، تاری دید و آبریزش از چشم خواهد شد .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

استفاده بیش از حد از قطره چشم
بعضی از قطره های چشمی قرمزی چشم را برطرف می کنند، اما پس از مدتی چشم دچار تورم می گردد. بدین معنا که که پس از چند ساعت به خوبی عمل نمی کنند و باعث انقباض رگ های خونی شده که چشم از قبل هم قرمز تر خواهد شد .

ابتلا به سردرد

می تواند زنگ خطر ضعیف شدن چشم ها باشد، ضعیف شدن چشم در افرادی که درجاتی از دوربینی و آستیگماتیسم دارند، با سردرد همراه است. معمولاً این افراد، با انجام کارهایی مانند مطالعه، تماشای تلویزیون ، کار با کامپیوتر، خیاطی، رانندگی و انجام کارهای هنری به سردرد دچار می شوند. سردردهایی که ناشی از ضعف بینایی باشند، با سردردهای میگرنی و عصبی متفاوت هستند. سردردهای ناشی از ضعیف شدن چشم ها در ناحیه پیشانی به وجود می آیند، پس از انجام کارهای ظریف یا سخت به وجود می آیند، شدید نیستند و با استراحت خوب می شوند .

ضربه به ساختمان چشم

ایجاد ضربه ای که در ساختمان چشم تغییری ایجاد کند، باعث ضعیف شدن چشم و عیوب بینایی می گردد.

چشم های خشک
در حدود 3.5 میلیون زن و 1.5 میلیون مرد در ایالات متحده آمریکا از خشکی معمول تا شدید چشم رنج می برند. قطره های روغنی که دارای مواد نگهدارنده هستند و چندین مرتبه در روز استفاده می شوند، به چشم آسیب می رسانند. هر چند پک های تولید کننده اشک مصنوعی گران ترند، اما میزان مصرف آنها می تواند بیش از 4 بار در روز باشد و ارزش بیشتری دارند. باید این قطره ها در یخچال نگهداری شوند. خنکی قطره حس خوبی به چشم می بخشد و چشم فرد دچار خارش نمی گردد. این افراد باید از یک دستگاه رطوبت ساز در منزل استفاده کنند .

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر
پلک زدن به جریان آب در چشم کمک می کند. اما زمانی که فرد به مانیتور کامپیوتر خیره می شود، کمتر از حد معمول پلک می زند. این در حالی است که هر فردی 12 تا 15 بار در دقیقه پلک می زند. پس با خیره شدن به مانیتور تعداد دفعات پلک زدن کاهش می یابد. در این صورت آب چشم تبخیر شده، چشم آلوده و دچار سوزش و آبریزش می شود. اگر فرد به مدت طولانی متنی را با فونت ریز بخواند یا مطلبی را روی موبایل خود مرور کند، چشمش آسیب دیده یا به نزدیک بینی دچار خواهد شد .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

بی توجهی و عدم رسیدگی به لنز
تمیز نمودن لنز باید با محلول شستشوی لنز انجام شود. هرگز لنز را با آب نشویید. موقع استحمام یا در استخر و دریا لنزها را از چشم خارج نمایید. اکثر چشم پزشکان لنز های یکبار مصرف را توصیه می کنند. برای اینکه چشم اکسیژن کافی دریافت کند موقع خواب آنها را از چشم در آورید. در زمان خرید لنز، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. در غیر این صورت لنز مناسب نخواهد بود و ریسک عفونت چشم افزایش می یابد و در زمان خارج ساختن لنز، قرنیه خراش برداشته و دچار نوعی باکتری می گردد .

به مدت طولانی از لنز استفاده می کنید
استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی به معنی جذب کثیفی، گرد و خاک، مخاط، پروتئین و مواد معدنی که از آنها ساخته شده اند، توسط چشم است که علاوه بر آلوده کردن چشم ها به آنها لطمه می زند و موجب خشک شدن نیز می شود .
یک راه آسان برای اینکه متوجه شوید آیا لنزهایتان مشکل دارند یا نه این است که آنها را روی شیشه عینکتان قرار دهید. اگر دیدتان با عینک روشن تر شد، به احتمال زیاد لنزتان کثیف و آلوده است. حتی اگر بدانید که لنزها آلودگی ندارند باز هم حداقل یک بار در روز باید آنها را تمیز کنید و یا طبق دستورالعمل روی باکس لنزها، آن را جایگزین کنید. اغلب لنزهایی که امروزه در بازار وجود دارند قابلیت جایگزینی روزانه، دو هفته یک بار یا ماهانه دارند. لنزهایی که قابلیت جایگزینی روزانه دارند امن ترین لنزها هستند .

استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا با آرایش خوابیدن
بعد از هر 3 ماه لوازم آرایش خود را استفاده نکنید، موقع خواب هم آرایش چشم را پاک کنید .

قرنیه تان را می خارانید
قرنیه لایه نازک و شفافی است که در بخش جلویی کره چشم قرار دارد. خراش قرنیه ممکن است علائمی مانند تاری دید، قرمزی، یا احساس وجود شن و ماسه در چشم را ایجاد کند. اگر احساس می کنید دچار خراش قرنیه شده اید باید به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی استفاده از لنز تماسی نیز می تواند به خراش قرنیه منجر شود. خراش جزئی معمولا در عرض چند روز بهبود پیدا می کند و ممکن است پزشک برایتان قطره آنتی بیوتیک یا قطره استروئیدی تجویز نماید تا دچار عفونت و التهاب نشوید. اگر از لنز استفاده می کنید، بهتر است تا از قبل بهبودی از آن استفاده نکنید .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

آنتی هیستامین، داروهای فشار خون یا ضد افسردگی مصرف می کنید
همه این داروها موجب خشکی چشم می شوند. کاهش تولید اشک و یا تغییر در ترکیب اشک که باعث تبخیر بسیار سریع آن می شود علت خشکی چشم در این موارد است. ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شما وجود دارد و یا تاری دید، درد، قرمزی و اشک ریزی زیاد را تجربه کنید .
زنان به لطف تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، قرص های ضدبارداری و درمان جایگزینی هورمونی، بیشتر مستعد ابتلا به خشکی چشم هستند. بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت نیز خطر خشکی چشم را افزایش می دهند.

عدم استفاده از عینک ایمنی
برخی افراد عینک ایمنی را فقط موقع شنا کردن به چشم می زنند. در حالی که طبق توصیه پزشکان، حتی زمان چمن زدن، نجاری یا تعمیر خانه باید عینک ایمنی به چشم زد تا مانع ورود خار و خاشاک به چشم شده و در نتیجه قرنیه خراش بر ندارد .

سیگار کشیدن
به دلایل متعددی سیگار نکشید. اما دلیلی مهمتر اینکه، سیگار کشیدن ریسک آب مروارید و تخریب شبکیه را افزایش می دهد. عاملی که توانایی بدن را برای رساندن مواد غذایی و اکسیژن کافی به بافت ها دچار اختلال می کند، در این میان بافت چشمی هم بی بهره نخواهد ماند .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

عدم انجام معاینات چشمی
حتما به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستید. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به کوری فرد شود .

به آب سیاه چشم مبتلا هستید
این درست است که افراد مسن به طور کلی در معرض خطر بالاتری برای گلوکوم یا آب سیاه چشم هستند، اما همه افراد، از نوزادان گرفته تا افراد صد ساله، ممکن است به این بیماری دچار شوند. این بیماری زمانی رخ می دهد که تجمع مایعات اضافی در چشم باعث افزایش فشار داخلی چشم شده و به عصب بینایی آسیب بزند . این عصب که مانند کابل برق شامل سیم های متعدد است، در هنگام آسیب باعث ایجاد نقاط کور متعددی نیز می شود . افراد 18 تا 60 سال باید چشم خود را حداقل هر دو سال یک بار معاینه کنند. بعد از 60 سالگی این کار باید به طور سالانه انجام شود. آب سیاه قابل درمان نیست، اما اگر زود متوجه آن شوید، می توانید با استعمال قطره های دارویی که فشار را کاهش می دهند، آن را کنترل کنید .

نادیده گرفتن علائم
تاری دید، درد، کاهش بینایی، قرمزی و سوزش چشم به خودی خود برطرف نمی گردد. اگر با هر یک از این علائم روبرو شدید، حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید. مثلا اگر فردی شیئی را می بیند ولی کمی بعد تار می بیند، باید بداند که شاید برای شبکیه چشمش مشکلی پیش آمده است. اگر فرد تعلل بورزد تشخیص سخت تر خواهد بود و چشم وی باید جراحی شود .

بیماری های تیروئیدی

در بیماری های تیروئیدی نیز چشم ها دچار ضعف و آستیگماتیسم می شود.

تاری دید در اثر دیابت

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم های شان مواجه هستند(مثل کوری تدریجی و یا آب مروارید). اما بیشترین تهدید، تأثیری است که دیابت روی گردش خون در چشم ها می گذارد و باعث کوری می شود .

ناخنک

ناخنک یکی از بیماری های چشم به شمار می رود. اگر ناخنک کوچک باشد و موجب قرمزی و سوزش چشم ها نشود و از طرفی ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد، به درمان خاصی نیاز ندارد .

با التهاب ناخنک چشم قرمز شده و دچار سوزش می شود؛ در این وضعیت برای بیمار قطره های اشک مصنوعی تجویز می شود که استفاده ی مکرر از آن موجب تسکین این علائم می شود .

در شرایطی که ناخنک التهاب شدید پیدا کند بیمار با نظر چشم پزشک می تواند برای یک دوره درمانی از قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهاب استفاده کند . ناخنک های بزرگ تر با ایجاد آستیگماتیسم موجب تاری دید می شوند

ام اس

برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند . بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود .

ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند. بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد . قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد .

نشانه های ضعیف شدن چشم

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

1 - تاری دید :

ضعیف شدن چشم ها با تاری دید آغاز می شود. تاری دید، یکی از اصلی ترین و مشخص ترین نشانه های ضعیف شدن چشم ها است. هرچه تاری دید بیشتر باشد چشمان فرد نیز ضعیف تر است .

2 - خستگی چشم :

یکی از علائم ضعیف شدن چشم ها، خستگی چشم است. گاهی شغل افراد یا رشته تحصیلی شان، فرد را وادار می کند که از چشم های خود بیش ازاندازه کار بکشد. به عنوان مثال افرادی مانند خیاط ها، راننده ها و دانشجوها در معرض خستگی چشم قرار دارند. فردی که به خستگی چشم مبتلا است، با تمرکز روی مطالعه و کار، سردرد می گیرد، کلافه می شود و چشم هایش تار می بیند. خستگی چشم را می توان در مراحل اولیه درمان کرد .

3 - سردرد :

ابتلا به سردرد می تواند زنگ خطر ضعیف شدن چشم ها باشد. ضعیف شدن چشم در افرادی که درجاتی از دوربینی و آستیگماتیسم دارند، با سردرد همراه است. معمولاً این افراد، با انجام کارهایی مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، خیاطی، رانندگی و انجام کارهای هنری به سردرد دچار می شوند. سردردهایی که ناشی از ضعف بینایی باشند، با سردردهای میگرنی و عصبی متفاوت هستند. سردردهای ناشی از ضعیف شدن چشم ها در ناحیه پیشانی به وجود می آیند، پس از انجام کارهای ظریف یا سخت به وجود می آیند، شدید نیستند و با استراحت خوب می شوند .

4 - بروز درد در حین یا بعد از خیره شدن به اجسام و محیط اطراف :

اگر پس از خیره شدن به اجسام و پدیده های پیرامون خود شقیقه هایتان درد گرفت یعنی چشم های شما ضعیف شده است و باید عیوب بینایی خود را با نظر پزشک برطرف کنید .

 

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

5 - مشاهده لکه هایی در جلوی چشم :

این اتفاق را جدی بگیرد؛ حتی اگر به ندرت لکه هایی در جلوی چشم مشاهده می کنید، ضروری است به چشم پزشک مراجعه کنید تا چشمان شما را معاینه کند .

6 - مشاهده ناگهانی حالتی شبیه به برق گرفتگی یا صاعقه :

اگر ناگهان حس کردید که پدیده ای نورانی شبیه برق گرفتگی یا صاعقه را مشاهده کردید، باید فکری به حال چشم های خود کنید. این حالت های گذرا را جدی بگیرید و با چشم پزشک در میان بگذارید .

7 - مشاهده تار مو یا تارعنکبوت به هنگام مشاهده اجسام :

یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن چشم، این است که فرد هنگام مشاهده اجسام اطراف خود، حس می کند تار مو یا تارعنکبوت جلوی چشمم ظاهر شده است .

8 - پیدایش حالت مگس پران :

در دید شخص مبتلا به حالت مگس پران، سایه های مزاحم و توخالی وجود دارند. شخصی که به مگس پران دچار است، ذرات کوچک غبار مانندی را جلوی چشمانش می بیند که بالا و پایین می روند و با وجود پلک زدن ها همچنان مانند یک سایه کوچک در جلوی چشم ها قرار دارند. پیدایش حالت مگس پران یکی از نشانه های ضعف بینایی است .

بارداری چگونه بر بینایی تاثیر می گذارد؟

تغییرات هورمون ها، سوخت و ساز بدن، احتباس مایعات، و گردش خون همگی می توانند در دوران بارداری بر چشم و بینایی تاثیر بگذارند. برای مثال احتباس مایعات ممکن است باعث افزایش جزئی ضخامت و انحنای قرنیه چشم شود. این یک تغییر کوچک است اما می تواند بر نحوه ی اصلاح بینایی توسط عینک یا لنزهای تماسی تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که جراحی لیزر چشم در دوران بارداری توصیه نمی شود و همچنین این دوران زمان مناسبی برای گذاشتن لنزهای تماسی جدید نیست. اگر در طول دوران بارداری دچار تغییرات بینایی شدید، این تغییرات احتمالاً جزئی می باشند. بیشتر زنانی که دچار تغییر می شوند، پی می برند که بیشتر از دوران بارداری دچار نزدیک بینی شده اند. اگر عینک می زنید بعید است که شماره ی آن تغییر کند اما با این حال احتمال آن وجود دارد. اگر فکر می کنید شماره چشمتان به طور قابل توجهی تغییر کرده است باید به چشم پزشک مراجعه کنید. با این حال دوران بارداری زمان مناسبی برای تهیه ی عینک جدید نیست. در اغلب موارد، این تغییرات موقتی بوده و ظرف چند ماه بعد از زایمان مجدداً به حالت قبل باز می گردند .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

دلایل تاری دید در دوران بارداری

در بیشتر مشکلاتی که زنان باردار تجربه می کنند، هورمون ها دلیل آنها هستند. همان هورمون هایی که موجب تورم مچ پا و صورت می شوند باعث افزایش تجمع مایعات در چشم ها نیز می گردند. احتباس مایع در دوران بارداری شایع است و می تواند بر قرنیه چشم تاثیر بگذارد. لنز و قرنیه چشم ممکن است ضخیم شده و فشار مایع در داخل کره چشم تغییر کند و باعث کاهش بینایی در بارداری و تاری دید شود. هورمون های بارداری همچنین تولید اشک را نیز کاهش می دهند که ممکن است منجر به کاهش قدرت دید و علائم دیگر شود. برخی از پزشکان عقیده دارند که یکی دیگر از دلایل احتمالی تاری دید ممکن است نرم شدن بافت قرنیه در اثر افزایش تولید هورمون پروژسترون در بدن باشد. پروژسترون غضروف و کلاژن موجود در ناحیه لگن زن باردار را به منظور آماده سازی برای عبور کودک از میان این فضای بسیار کوچک نرم می کند، و دلایلی برای این فرضیه وجود دارد که ممکن است تاثیر مشابه بر کلاژن چشم بگذارد .

بارزترین نشانه های ضعف بینایی و بیماریهای چشمی در نوزادان :

عدم تحرک مردمک های چشم نسبت به محرک های محیطی از جمله نور چراغ پس از 3 الی 4 ماهگی .

وجود انحراف غیر عادی در یک و یا هر دو مردک چشمان نوزاد .

عدم واکنش چشم ها نسبت به محرک هایی همچون نور چراغ یا نظایر آن .

مشاهده منبعی روشن و یا نقطه های نورانی در داخل مردمک چشم نوزاد .

نشانه های ضعف بینایی کودکان را اینگونه بشناسید

مهمترین علایم ضعف بینایی در کودکی

عدم واکنش چشمها نسبت به اشیائ و یا محرک های محیط اطراف .

ضعف چشمان در خیره شدن به اشیاء به گونه ای که کودک نمیتواند به درستی و یا زمان دار به جسمی خیره شود .

توجه جدی به جنبه های ارثی زیرا ضعف بینایی میتواند به طرز چشمگیری از والدین به کودک نیز منتقل شود .

بزرگی یا کوچکی و یا عدم توازن اندازه مردمکهای چشم نسبت به یک دیگر .

مشاهده رفلکس غیر طبیعی یا لرزش مردم در یک یا هردو چشم کودک .

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

درمان ضعیفی چشم با مواد خوراکی

سیر: این ماده غذایی بسیار مفید برای طعم دادن به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیر علاوه بر بهبود جریان خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای بینایی مفید است.سیر، گوگرد فراوانی دارد که به تولید آنتی اکسیدان ها و در نتیجه حفاظت از عدسی چشم ها کمک می کند.

تخم مرغ: تخم مرغ، بخصوص زرده آن، مواد مغذی فراوانی دارد که برای چشم ها و سایر اندام های بدن مفید است. هر چه رنگ زرده تخم مرغ پررنگ تر باشد، مواد مغذی آن بیشتر است.

سبزیجات برگ سبز: سبزی هایی از جمله بروکلی و اسفناج که در گروه سبزیجات برگ سبز قرار می گیرند، با دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین های A ، B 12 ، C و کلسیم بسیار مفیدند. اسفناج مملو از آنتی اکسیدان هایی از قبیل لوتئین است که به تقویت بینایی کمک می کند.

ماهی سالمون: این ماهی حاوی ویتامین های A و D و مهم تر از همه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. این مواد مغذی از طریق تقویت قدرت مغزی باعث بهبود دید افراد می شود.

شکلات تلخ: افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی، مصرف مقدار فلاونوئیدها را در بدن افزایش می دهد که از عروق خونی چشم ها محافظت می کند و با بالا رفتن سن و ضعیف شدن چشم ها، سلامت عدسی و قرنیه همچنان حفظ می شود.

هویج: هویج مشهورترین میوه ای است که با تقویت بینایی ارتباط دارد. علاوه بر هویج، بسیاری از سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که برای سلامت شبکیه مفیدند و از آسیب های چشمی ناشی از نور خورشید جلوگیری می کنند. این میوه مقادیر بسیاری ویتامین C ، A و E دارد که خطر ابتلا به آب سیاه را کاهش می دهد. همچنین هویج و سبزیجات برگ سبزی از جمله اسفناج و کلم برگ مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان لوتئین دارد که در تقویت دید بسیار مفید است.

آووکادو: این میوه مانند اسفناج غنی از آنتی اکسیدان است و بیش از هر میوه دیگری لوتئین دارد. لوتئین علاوه بر این که نقش مهمی در بهبود بینایی ایفا می کند، خطر آب مروارید را کاهش می دهد.

محققان همچنین افراد را از مصرف برخی مواد منع می کنند. موادی همچون شکر، غذاهای حاوی قند، پاستا، نان و غلات، چربی های ترانس و آرد تخلیص شده که مصرف بیش از حد آنها به بروز آب سیاه منجر می شود.

رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزی و میوه و خودداری از مصرف موادی مانند چربی های اشباع تأثیر بسزایی در تقویت بینایی افراد دارد. علاوه بر مصرف انواع ویتامین ها، برخی مواد معدنی از قبیل روی و سدیم نیز در تقویت چشم موثر است.

چه ویتامین هایی در چه غذاهایی بیشتر یافت می شود؟

ویتامین A :هویج، کلم برگ، اسفناج، فرآورده های لبنی، زرده تخم مرغ، مرکبات بخصوص کیوی و فلفل سبز

ویتامین C :کلم بروکلی و سیب زمینی

ویتامین E :تخم مرغ، غلات، روغن سبزیجات و تخمه آفتابگردان

لوتئین:اسفناج، ذرت، کلم برگ و بروکلی

اسیدهای چرب:ماهی آب سرد مانند سالمون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت

روی:گوشت قرمز، میگو، ماهی، غلات کامل و فرآورده های لبنی

به طور متوسط حدود 60 درصد حجم کل بدن را آب تشکیل می دهد. برای حفظ رطوبت بدن باید در طول روز مقادیر کافی آب بنوشید. چشم ها نیز برای دید بهتر به رطوبت نیاز دارند و خشکی، خستگی و تاری دید نشانه کم آبی و نیاز بدن به آب است. مصرف اسید آمینه برای سلامت چشم ها لازم است. اسیدآمینه از چشم ها در برابر رادیکال های آزادی که باعث بروز صدمات چشمی می شوند، محافظت می کند و بافت چشم ها را سالم نگه می دارد.

علت ضعیف شدن چشم

از علت تا درمان ضعیف شدن چشم

درمان ضعیفی چشم در طب سنتی

خوردن انبه ضعف بینایی می آورد.

– خوردن زیاد انجیر برای چشم زیان آور است.

– برای درمان ورم چشم ضماد دمکرده برگ انگور را روی چشم بگذارید.

– خوردن سرکه دید چشم را کم می کند.

– سوخته شاخه و ساقه های نازک درخت به که با روغن بادام شیرین مخلوط شده باشد به صورت سرمه جهت بیماری های چشم منجمله سوزش، ریختن مژه، آب ریزی چشم، خارش و جوش و زخم پلک چشم مفید است.

– ضماد برگ تمشک برای التیام زخم ها و ورم اطراف چشم مؤثر است.

– دمکرده برگ درخت توت التهاب چشم را از بین می برد و چشم ها را درخشان می سازد 3 گرم در 100 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده یک فنجان میل شود و چشم را شستشو دهید.

– خوردن توت فرنگی برای تقویت چشم مفید است.

– ضماد خربزه برای تسکین درد و ورم چشم مناسب است.

– خوردن خرما باعث تقویت بینایی می شود، برای تقویت و رویاندن مژه هسته خرما را سوزانده به صورت سرمه استفاده شود و مالیدن سوزانده خرما برای رفع خارش چشم مفید است.

خرمالو زیادکننده نور چشم است.

زغال اخته قدرت بینایی را افزایش می دهد.

– مالیدن روغن زیتونی که چند سالی از عمر آن گذشته باشد برای تقویت چشم مفید است.

– برای رفع خارش چشم، قرمزی چشم، ریزش اشک و تقویت بینایی روزی 3 بار هر بار 2 قطره روغن زیتون در چشم بچکانید بهتر است روغن زیتون را در یک شیشه دربسته گذاشته و به مدت 4 ساعت در آب بجوشانید تا استریل شود.

– برای تقویت چشم صبحانه گردو همراه پنیر میل شود.

– برای گل مژه یا چشمان قرمز می توان چشم ها را با جوشانده برگ گردو شستشو داد.

– برای ورم چشم ضماد شکوفه گلابی را بگذارید.

– حضرت رسول(ص) فرموده اند:خوردن گلابی کم سویی چشم را برطرف می کند.

– اگر یک قطره آب لیمو در چشم بچکانیم نور چشم را زیاد می کند ولی به خاطر داشته باشید که چشم را خیلی زیاد می سوزاند غیر قابل تحمل است.

– کسانی که آب مروارید دارند آب لیمو را همراه پیاز رنده شده به صورت کمپرس روی چشم بگذارند البته چشم را خیلی زیاد می سوزاند.

– برای تقویت ابرو و مژه 4 عدد فندق را سوزانده و یک قاشق چایخوری روغن کرچک و یک قاشق روغن نارگیل را با سوخته فندق مخلوط کرده هر شب مژه و ابرو را چرب نمائید.

– برای روئیدن و پرپشت شدن مژه و ابرو سوخته فندق را با روغن بادام شیرین مخلوط کرده بمالید.

– خوردن لیموترش همراه جعفری برای درمان شب کوری مفید است.

– آلوچه برای درمان شب کوری مفید است.

– برای شب کوری روزی 3 عدد خرما با 2 عدد هویج پخته میل شود مفید می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی