بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

اگزوفتالمی یا بیرون زدگی چشم را چگونه درمان کنیم

 

تیروئید غده‌ای کوچک در قسمت میانی و جلوی گردن است که با ترشح هورمون، انرژی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند.وقتی غده تیروئید خوب عمل نکند، می‌تواند بر سلامتی افراد اثر بگذارد و موجب چاقی، لاغری، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناباروری و کاهش سطح انرژی بدن شود.

اگزوفتالمی

 

 

 

 

 

 

بیماری بیرون زدگی چشم هم یکی از مشکلاتی است که در پی اختلال در فعالیت غده تیروئید اتفاق می‌افتد و بیشتر در افراد مبتلا به تیروئید پرکار دیده می‌شود، اما در کم کاری تیروئید هم دیده می‌شود. بیرون زدگی چشم حالتی است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری جلوتر می‌آید که وجود غده در حدقه چشم هم می‌تواند علت آن باشد، اما یکی از مهم ترین علل به‌وجود آورنده بیرون زدگی چشم ، اختلال تیروئید است. اختلال در کار غده تیروئید بیماری مرموزی است که شاید بسیاری از افراد گرفتار آن باشند، اما آشنایی نداشتن با علائم و درمان دیر هنگام، ممکن است مشکلات بزرگی در پی داشته باشد.

تشخیص قطعی این بیماری صرفا از روی علائم بالینی است. برخی از تستها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خونی به تشخیص کمک می کنند . درطول پیگیری و درمان گاهی نیاز به انجام تستهای مختلف به تناوب وجود دارد که در تعدیل داروها و یا تصمیم گیریهای درمانی موثر می باشد.

علائم بیرون زدگی چشم

علائم بیماری میتواند به صورت خفیف در مراحل اولیه و یا شدید در مراحل پیشرفته باشد:

  • شامل پف پلک (متقارن و یاغیر متقارن )
  • دو بینی و کاهش دید
  • بیرون زدگی تدریجی کره چشم به صورت متقارن و یا غیر متقارن
  • حالت خیرگی درچشمها به علت بازشدن زیاد ازحد پلک
  • بارز شدن سفیدی بخش فوقانی و تحتانی کره چشم که در نگاه به پایین تشدید می شود

درمان بیرون زدگی چشم

این بیماری به مرور زمان موجب کاهش بینایی افراد می شود.خشکی چشم و زخم قرنیه نیز در بیماران بیرون زدگی چشم شایع است. در مرحله نخست ابتلا به بیرون زدگی چشم ، پلک و چشم‌ ها قرمز و متورم می‌شود که با سوزش چشم و ریزش اشک همراه است و با تجویز داروهای کورتونی قابل درمان است و چشم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. بیرون زدگی چشم در مراحل پیشرفته گاه موجب جلو آمدن نامتقارن یکی از چشم‌ها می‌شود و ممکن است به مرور زمان چشم دوم هم درگیر شود.

درمان این بیماری، دو مرحله دارد. در مرحله اول که بیماری به صورت التهاب است، بیماران به صورت طبی درمان می‌شوند، اما نکته مهم برای این بیماران، کاهش و درمان عوارض سطح چشم با استفاده از پمادهای چشمی و قطره‌های چشمی است. برای درمان این بیماری از جراحی‌هایی که به کمک آن فشار وارده بر چشم و عصب بینایی کاهش پیدا می‌کند، استفاده می‌کنند.پس از این‌که این فشار کنترل شد، اگر بیمار دچار دوبینی یا اختلالی در حرکت یا عملکرد عضلات چشم‌هایش ایجاد شد، باید جراحی‌های مربوط به انحراف چشم ، دوبینی یا اختلال حرکت انجام شود.

تیروئید چشمی

picsart_1481787187249

نمونه جراحی بیرون زدگی چشم دکتر محمدطاهررجبی (گالری جراحی)

توصیه برای بیرون زدگی چشم

  1. کشیدن سیگار طبق شواهد علمی باعث تشدید بیماری میگردد، لذا اولین قدم باید ترک سیگار باشد.
  2. استفاده از عینک آفتابی توصیه می شود.
  3. تمام بیماران با اختلالات غده تیروئید ( کم کاری و پرکاری ) که علائم چشمی ندارند باید جهت معاینه پایه و اولیه به چشم پزشک (ترجیحا جراح پلاستیک چشم ) مراجعه نمایند.
  4. درمان داروئی معمولا چند ماه به طول می انجامد، لذا از تغییر دادن میزان دارو و یا قطع ناگهانی دارو خودداری شود. در صورت بروز هرگونه عارضه ناشی ازمصرف دارو باید با پزشک مربوطه تماس گرفته شود.
  5. ازتنظیم خودسرانه دارو خودداری گردد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی