بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

جراحی لیزیک چیست و چه کسانی باید جراحی لیزیک انجام دهند

جراحی لیزیک

جراحی لیزیک در واقع در حال حاضر به اصلاح عیوب انکساری یا به اصطلاح عامیانه ضعیفی چشم، برای برداشتن عینک ، با اعمال اشعه لیزر روی قرنیه اطلاق می شود و در گذر زمان به دنبال پیشرفت تدریجی تکنولوژی و نتایج بالینی بیماران تغییراتی در تکنیک جراحی اعمال شده است.

جراحی لیزیک


جراحی لیزیک ، در واقع در ابتدا با استفاده از چاقویی به نام میکروتوم و ایجاد فلپ قرنیه و اعمال اشعه لیزر به مناطق میانی یا استرومای قرنیه و در آخر برگرداندن فلپ به سر جای خود انجام می شد. روشی که به دلیل وجود فلپ، عوارضی چون ناهمواری برش فلپ و ایجاد تصویر غیر شفاف و چین خودن فلپ یا پارگی فلپ یا عفونت زیر فلپ و … نتایج عمل را تهدید می کرد.

تفاوت جراحی لیزیک و لازک و prk

پس از تلاشهایی که برای رفع اشکالات ذکر شده انجام شد، این روش به لازک تغییر کرد و دست آخر، روشی که امروزه رایج است روش PRK یا فوتورفرکتیو کراتکتومی است. تفاوت این روش با تکنیک قدیمی تر که لیزیک بود، در این است که نیازی به ایجاد فلپ قرنیه ندارد و به این ترتیب عوارض اصلی لیزیک را ندارد.

شایعترین عارضه جراحی های رفرکتیو در حال حاضر خشکی چشم است و باید با قطره ها تا مدتی بعد از عمل اصلاح شود. روش جدید دیگری که ممکن است شنیده باشید فمتولیزیک است که در واقع به همان شکل لیزیک انجام می شود با این تفاوت که برش به جای چاقو با لیزر انجام میشود و دقت آن بسیار بالاست اما اغلب عوارض مربوط به فلپ را همچنان داراست و همچنین تنها در موارد قرنیه های ضخیم قابل انجام است.

جراحی لیزیک

چه افرادی کاندید جراحی لیزیک نیستند؟

در کل مهمترین مواردی که کاندید مناسب جراحی های رفرکتیو نیستند، بیماری قوز قرنیه ، نازک بودن قرنیه از اعداد و ارقام معین، دیابت کنترل نشده ، بیماری روماتیسمی فعال، حین حاملگی و شیردهی، مصرف برخی داروها و موارد خاص دیگری است که باید با صلاح دید چشم پزشک تصمیم گیری انجام شود.

موارد بعد از جراحی لیزیک

بعد جراحی ممکن است بین یک هفته تا شش ماه طول بکشد تا دید نهایی بیمار حاصل شود. بیمار در ١٠-١٤ روز اول بهتر است در منزل نیز از عینک آفتابی استفاده کنید و پس از آن نیز بهتر است همیشه در مواجهه با آفتاب از عینک آفتابی استفاده کند. بین ١-٣ ماه نیاز به مصرف قطره هست و بیمار باید طی این مدت تحت نظر پزشک معالج باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی