بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

بیماری های چشم

چگونه چشم سالم داشته باشیم

چطور می توانیم از بیماری های چشمی در امان باشیم و در صورت ابتلا به بیماری آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

اغلب موارد ورم پلک چشم بی‌ضررند، اما ظاهراً مشکلات کوچک هم می‎توانند کاملاً جدی باشند. بنابراین اگر کسی دچار ورم پلک چشم است مراجعه به متخصص چشم یا چشم‌پزشک ایدۀ خوبی به نظر می‎رسد.

اگر فردی پیشتر دچار ورم پلک چشم شده باشد، احتمالاً مداوای مشکل در محیط خانه به مدت چند روز کاری ایمن خواهد بود.

گل‌مژه

گل‎مژه (هوردئولوم) عفونت یک غده در پلک چشم است. شایع‌ترین نوع گل‎مژه غدد اشکی را که در قسمت پایۀ مژه‎ها قرار دارند، عفونی می‎کند. گل‌مژه‌ها گاهی از اوقات به علت عفونت غدد روغنی در بخش داخلی پلک چشم بروز می‎کنند.

گل‎مژه معمولاً به صورت یک تودۀ قرمز، خارش‎دار، دردناک و متورم بروز می‎کند. در طول یک دورۀ چند ساعته یا چند روزه، آنها شبیه به جوش یا کورک می‎شوند. برخی از گل‎مژه‎ها دارای سری سفید رنگ هستند.

در اغلب موارد، عفونت فقط به یک غدۀ روغنی یا اشکی آسیب می‎زند و نیاز به درمان ندارد. کمپرس گرم می‎تواند به تخفیف درد کمک کند.

افراد دچار گل‎مژه باید از مصرف محصولات چشمی مثل مواد آرایش چشم و کرم‎های چشمی تا هنگام ناپدید شدن گل‎مژه خودداری کنند. آنها همچنین باید از فشردن و ترکاندن گل‎مژه خودداری ورزند زیرا این کار می‎تواند باعث گسترش عفونت و آسیب زدن به چشم شود.

در موارد زیر استفاده از آنتی‎بیوتیک می‎تواند مفید باشد:

• زمانی که چند گل‎مژه همزمان ظاهر می‎شوند
• زمانی که گل‎مژه بسیار دردناک است
• زمانی که علایم گل‎مژه تشدید پیدا می‎کنند
• زمانی که فرد دچار تب می‎شود
• زمانی که اختلال بینایی رخ می‎دهد
در صورت تجربۀ هر یک از حالات مزبور فرد باید به چشم‌پزشک مراجعه کند.

شالازیون

شالازیون شبیه گل‎مژه به نظر می‎رسد، اما عفونی نیست. در عوض، شالازیون زمانی بروز می‎کند که یک غدۀ روغنی در پلک چشم دچار انسداد می‎شود.

مردمی که سابقۀ ابتلا به شالازیون را داشته‎اند، گرایشی به ابتلاء بیشتر به آن را نشان می‎دهند، و توده‎های ایجاد شده ممکن است کاملاً بزرگ باشند. به هر جهت، شالازیا به ندرت آسیب زننده است. شالازیون‎ها معمولاً خودبه‌خود در طول چندین روز رفع می‎شوند، و در این مورد بسیار شبیه جوش یا کورک عمل می‎کنند.

کمپرس گرم می‎تواند به سرعت رفع شدن شالازیون کمک کند.در صورتی که شالازیا بسیار بزرگ شود، امکان ایجاد تداخل در بینایی وجود دارد و این عارضه می‎تواند دردناک باشد. در عین حال تشخیص تفاوت میان شالازیون، گل‎مژه و عفونت چشمی کار دشواری است.

اگر تودۀ ایجاد شده در طول چند روز از بین نرود یا دیگر علایم وجود عفونت مثل تب بروز کند، فرد باید به چشم پزشک مراجعه کند.

آلرژی

اگر خارش، سرخی و آبریزش چشم با تورم پلک‎ها همراه شود، علت بروز عارضه می‎تواند آلرژی باشد. گرد و غبار، گرده، و دیگر آلرژی‎زاهای شایع می‎توانند باعث تحریک چشم شوند و محرک بروز واکنش آلرژیک گردند.
آلرژی‌های چشم به ندرت خطرناک هستند، اما می‎توانند آزاردهنده باشند.
اجتناب از آلرژی‌زاهای شناخته شده بهترین شکل درمان این مشکل است اما برخی از مردم از مصرف آنتی‎هیستامین‎هایی مثل بنادریل سود می‎برند. قطره‌های چشمی غیر نسخه‎ای نیز می‎توانند به کاهش خارش و خشکی چشم کمک کنند، اما در صورت تداوم علایم، فرد باید به چشم‌پزشک مراجعه کند. دکتر احتمال دارد که انجام تست آلرژی یا داروهای نسخه‎ای را تجویز کند.


فرسودگی

فرسودگی یا خستگی مزمن می‎تواند سبب پُف کردن و ورم چشم شود. حبس آب در طول شب نیز می‎تواند بر پلک‎های چشم تأثیر بگذارد.

حبس آب می‎تواند باعث شود که در هنگام صبح پلک‎ها متورم و باد کرده به نظر برسند، مخصوصاً اگر فرد دارای خواب مناسب نبوده باشد.استفاده از کمپرس گرم در حالت درازکش که در آن سر بالاتر از سطح بدن قرار گرفته باشد مفید است. نوشیدن آب نیز ممکن است به کاهش حبس مایعات و تورم کمک کند.

گریه

گریه نیز می‎تواند باعث پارگی رگ‎های خونی کوچک در چشم‎ها و پلک‎ها شود، به ویژه اگر گریه شدید و طولانی مدت باشد.
ورم پلک‎ها که پس از گریه در فرد بروز می‎کند می‎تواند بر اثر حبس مایعات اتفاق بیفتد، که این ناشی از افزایش جریان خون در ناحیۀ اطراف چشم‎ها است.
استراحت، کمپرس خنک، بالا گرفتن سر، و نوشیدن آب می‎توانند کمک کننده باشند..

محصولات آرایشی و مراقبت پوست

وقتی فرآورده‎های آرایشی و مراقبت از پوست وارد چشم‎ها می‎شوند، می‎توانند باعث تحریک چشم‎ها و بافت اطراف آنها شوند، که این سبب بروز ورم، سرخی و آلودگی دردناک می‎شود.
واکنش‎های آلرژیک نسبت به این فرآورده‌ها نیز می‎توانند محرک ورم پلک چشم شوند.
اگر افراد دچار سوزش و ورم چشم شوند، می‎توانند از اشک مصنوعی (قطره‎های چشمی) برای تخفیف ناراحتی ایجاد شده استفاده کنند.
اگر سوزش ادامه یابد یا بیشتر شود، آنگاه زمان مراجعه به دکتر فرا رسیده است.
فرد باید از کاربرد قطره‎های سفید کنندۀ چشم یا هر فرآوردۀ دیگری برای تسکین درد خودداری کند. این محصولات دارای فعل و انفعال‎های غیر منتظره‎ای با محصولات آرایشی و فرآورده‌های مراقبت از پوست هستند.

سلولیت چشمی

سلولیت چشمی یک عفونت عمیق در بافت پلک چشم است. این عارضه می‎تواند به سرعت گسترش یابد و بسیار دردناک است. حتی بروز یک شکاف کوچک می‎تواند برای باکتری‎ها در مسیر تحریک ایجاد سلولیت چشمی کافی باشد.
در سلولیت چشمی اگر درد، سرخی، ناآرامی یا ورم شدید باشد، فرد باید به کمک‌های اورژانس پزشکی متوسل شود.
سلولیت یک عفونت جدی است که به درمان آنتی‎بیوتیکی نیاز دارد. بسته به شدت عفونت، ممکن است به استفاده از آنتی‎بیوتیک‎های تزریق وریدی نیاز باشد.

بیماری گریوز

بیماری گریوز یک اختلال در غدد درون‎ریز است که سبب بیش‌فعال شدن تیروئید می‎گردد.

این بیماری می‎تواند سبب شود که تیروئید به اشتباه سلول‎هایی را برای مقابله با عفونتی چشمی که وجود خارجی ندارد آزاد کند. آنتی‎بادی‎های رها شده توسط تیروئید می‏توانند سبب ورم و التهاب چشم شوند.
طیفی از درمان‎های مختلف برای بیماری گریوز در دسترس است که جراحی تیروئید و انواع درمان‎های دارویی را شامل می‎شود.

تبخال چشمی

تبخال چشمی عفونتی هرپسی در داخل و اطراف چشم است. اگرچه این بیماری در هر کسی امکان وقوع دارد، بیشتر در کودکان شایع است. تبخال چشمی ممکن است بسیار شبیه چشم صورتی باشد اما همیشه زخم‌های متمایز ایجاد نمی‎کند.

برای تشخیص هرپس، دکتر نیاز به انجام کشت سلول چشمی برای بررسی وجود ویروس دارد. اگرچه این ویروس در بدن باقی می‎ماند و قابل معالجه نیست، داروهای ضد ویروسی می‏توانند علایم عارضه را مدیریت کنند.

بلفاریت

برخی از مردم در مقایسه با دیگران مقدار بیشتری میکرب درون و اطراف چشم‎های خود دارند. این باکتری‎ها می‎توانند سبب بروز بلفاریت شوند.
مردم دچار بلفاریت ممکن است پلک‎های چشم روغنی و پوسته‎های شبه شوره در اطراف مژه‎های خود داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به بلفاریت دچار التهاب دردناک پلک چشم می‌شوند.بلفاریت یک بیماری مزمن و غیر قابل علاج است.

در عوض، در این بیماری گرایشی به عود و فروکش علایم دیده می‎شود. کمپرس گرم، پاک کردن دقیق مواد آرایش چشم، و استفاده از اسکراب‎های چشمی می‎توانند مفید باشند. امکان تجویز پمادهای آنتی‎بیوتیک از سوی متخصص چشم یا چشم‎پزشک وجود دارد.
برخی از اوقات، بلفاریت موجب بروز عفونت‎های شدیدتر می‎شود. اگر طغیان بلفاریت بیش از میزان آن در بار قبلی باشد یا در صورت تشدید درد، باید به دکتر ماجعه کرد.

انسداد مجرای اشک

وقتی مجرای اشک مسدود شود، چشم دیگر قادر به تخلیۀ کامل اشک نخواهد بود، که این وضعیت به ایجاد درد و سرخی در پلک چشم منجر می‎شود. افراد دچار انسداد پلک‎ها همچنین ممکن است دچار نوعی حالت تخلیۀ سخت شوند. چشم‎های آنها ممکن است به دلیل به هم چسبیدن پلک‏ها در موقع بیدار شدن دچار مشکل گردد.

نوزادان و خردسالان به طور خاص در مقابل انسداد مجرای اشک آسیب پذیر هستند. علایم این اختلال به مرور زمان و تا یک سالگی بچه‎ها رفع می‎شود.در اغلب موارد، انسداد مجرای اشک آزاردهنده است اما مضر نیست. کمپرس گرم می‏تواند به تخفیف ورم و کمک به تخلیۀ مجرای اشک کمک کند. برای کمک به تخلیۀ مجرای اشک می‎توان از ماساژ ملایم ناحیه استفاده کرد.

انسداد مجرای اشک گاهی از اوقات می‎تواند به بروز عفونت منجر شود. اگر پلک چشم بسیار دردناک باشد، یا اگر فرد دچار تب گردد، باید به پزشک مراجعه کند. عفونت ایجاد شده ممکن است به آنتی‎بیوتیک نیاز داشته باشد.

اگر انسداد مجرای اشک برطرف نشود، دکتر ممکن است برای رفع مشکل به اقدام پزشکی برای باز کردن آن متوسل شود.

چشم صورتی

ورم ملتحمه که به نام چشم صورتی نیز شناخته می‎شود، التهاب ملحتمۀ چشم است، که یک بافت شفاف، و باریک است که جدار میان پلک چشم و کره چشم را تشکیل می‎دهد. افراد دچار عارضۀ چشم صورتی معمولاً دارای کره چشم صورتی یا قرمز رنگ هستند و احتمال بروز درد، خارش و تورم پلک‎های چشم در آنها وجود دارد.
شایع‎ترین شکل بروز ورم ملتحمه یک عفونت ویروسی است که معمولاً به خودی خود در طول ۷ تا ۱۰ روز از بین می‎رود. به هر جهت، عفونت میکربی نیز می‎تواند عامل بروز ورم ملتحمه باشد. گاهی از اوقات، آلرژی‎ها یا مواد تحریک کنندۀ چشم مثل عطر باعث تحریک چشم و ایجاد ورم ملتحمه می‎شوند.

کمپرس گرم می‎تواند به تخفیف درد کمک کند. مردم دچار این عارضه همچنین می‎توانند با رعایت موارد زیر به تخفیف علایم کمک کنند:
• چشم را پاکیزه و دور از مواد آرایشی نگاه دارید
• از مالش یا لمس چشم خودداری کنید
• برای پیشگیری از گسترش عفونت دست‎ها را مدام شستشو دهید
اگر علایم بیشتر شود یا درد تشدید گردد، یا چشم صورتی در طول چند روز برطرف نشود دکتر برای رفع مشکل آنتی‎بیوتیک تجویز می‎کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی